Subaru Impreza WRX STI
WRX STI, čistokrevný sportovní automobil
Tento reprezentativní sportovní automobil Subaru pro modelový rok
2006 prošel dramatickým vývojem.
Vzhledem k tomu, že cílem bylo ještě více zlepšit aerodynamiku, došlo
k zavedení nových prvků designu. Změny tvarů vozu pro modelový rok 2006
přesáhly úroveň pouhých kosmetických změn. Nicméně opravdová hodnota změny
modelu Impreza leží v nově propracovaném mechanismu.
|
Zaprvé, v automobilu je místo motoru
Systém DCCD, mechanismus, který ovládá rozdělení točivého momentu
mezi přední a zadní kola, se tedy spolu s pohonem všech kol změnil na pokročilý
DCCD vybavený mechanickým LSD (diferenciálem s omezenou svorností) a
snímačem úhlu natočení volantu. Automobil nemá jen jednoduše větší výkon, ale
je také uskutečněním modelu, který díky technickým řešením poskytujícím radost
z jízdy podpořené jistotou, vychází z filosofie Subaru: „Aktivní
jízda, Aktivní bezpečnost“.
Model WRX STI pro modelový rok 2006 převyšuje běžný standard.
Fascinující na koncepci automobilu je však to, že jeho potenciál byl instalován
do snadno ovladatelného sedanu, takže, pokud je třeba, je určen pro kohokoli ke
každodennímu použití.
Šestirychlostní převodovka s přímým řazením byla vyvinuta
společností Subaru a je určena speciálně pro WRX STI. Tím, že vychází z využití
velkého točivého momentu určeného pro automobilový sport, se může pochlubit
velkou pevností a tuhostí a vytváří pocit sportovního a plynulého řazení. Aby
se předešlo chybnému zařazení zpětného chodu je převodovka konstruována
tak, že se před zařazením zpětného chodu, musí zvednout posuvný kroužek.
Velká pozornost se také věnovala řízení. Když otáčky motoru dosáhnou
řidičem zvolenou úroveň, instalovaný indikátor otáček REV pobídne
k zařazení vyššího rychlostního stupně. Indikátor a alarm jsou na
přístrojové desce.
Do modelového roku 2005 používal systém DCCD AWD vozu WRX STI kombinaci
nerovnoměrného rozdělení točivého momentu mezinápravovým diferenciálem (typu s
planetovým soukolím) a elektromagneticky ovládaného diferenciálu
s omezenou svorností LSD, umožňující elektronické řízení rozdělení
točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru od 35:65 % do 50:50
%.
Počínaje modelovým rokem 2006 je do centrálního planetového soukolí
zařazen diferenciál s omezenou svorností LSD vačkového typu. Vačka
vyvozuje tlačnou sílu pro aktivaci LSD v závislosti na okamžitém poměru
točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Díky tomuto přídavnému efektu
LSD má vozidlo lepší stabilitu v přechodných situacích, jako jsou změna
točivého momentu při pohybu škrtící klapky na pokyn řidiče a /nebo změně
přilnavosti, která nastala ve zlomku sekundy v souvislosti se stavem povrchu
vozovky (dokonce ještě předtím než se automobil začne chovat přetáčivě).
Z důvodu zajištění co největší efektivity tohoto mechanického LSD došlo ke
změně základního poměru rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu
(předtím než pracuje jakýkoli LSD) ze 35:65 % na 41:59 %.
Jako vstupní zařízení samočinného řídícího modulu systému DCCD byl dále
ještě připojen snímač úhlu natočení volantu. Pomocí tohoto zařízení může
řídicí modul mnohem přesněji zjišťovat záměry řidiče s ohledem na to, do
jaké míry chce řídit vozidlo. S pomocí mechanického LSD může řídicí modul
ovládat ve správném okamžiku elektromagnetický LSD, aniž naruší záměry řidiče
pokud jde o zatáčení automobilu.
Výsledkem výše zmíněných změn jak hardwaru tak softwaru je skutečnost, že
vozidlo dosáhlo vyšších dimenzí po stránce stability a hbitosti a řidiči
umožňuje snazší sledování jeho imaginární jízdní stopy. Dokonce i
v situacích obtížných pro ovládání se vozidlo pohybuje přirozeněji
od krátkodobých okolností až po prahové okolnosti, takže řidič může lépe
předpovídat nakolik se automobil blíží ke svému limitu.
Model pro modelový rok 2006 má také přepínač pro ovládání režimu,
kterým se volí modus přímého nebo samočinného řazení, a možnost ručního
zablokování LSD s ukazatelem. Mechanický diferenciál s omezenou
svorností je aktivní dokonce i když je zvolen režim přímého řazení.
Snahou bylo pro odpružení využít co nejvíce ta technická řešení, která se
propracovávají v bitevním poli soutěží a proto se používá jednoduché
obrácené pérování s dlouhým zdvihem. To vytváří lepší pocit tuhosti a
stability při zatáčení.
Použity byly sportovní luminiscenční číselníky s červenými diodami
LED poskytující dobrou viditelnost. Pro radost z jízdy se ihned po zapnutí
zapalování rozsvítí pouze ručičky číselníků až se postupně rozsvítí do plného
jasu při návratu do obvyklé pozice. Pak se rozsvítí ukazatele a následuje logo
STI.
Brzdy Brembo vynikají velkým brzdným účinkem, systémem elektronického
rozložení brzdné síly, a supersportovním ABS se snímači příčného
zrychlení (čtyři snímače, čtyřkanálový typ) poskytují spolehlivé ovládání za
různých podmínek a přispívají k bezpečnosti.
Hlavní výbava modelu WRX STI
- 1. 17‘‘ speciálně navržená
hliníková litá kola a pneumatiky 225/45R17
- 2. střešní křídlo a zadní
difuzér
- 3. hliníková kapota
- 4. obrácené pérování
- 5. samostatný tlumič výfuku
o velkém průměru s logem STI
- 6. červené luminiscenční
číselníky
- 7. přední světlomety HID a
výsuvné ostřikovače předních světlometů
- 8. dvojité airbagy SRS
vpředu jako standardní výbava
U modelového roku 2006 jsou dispozici volitelné boční airbagy SRS.
Náhledy fotografií ze složky Subaru Impreza WRC