Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ford Mondeo

Nový Ford Mondeo chce patřit k tomu nejvýraznějšímu ve své třídě. Dokazuje, že kombík už není hranatý stěhovací vůz pro zelináře a topenáře - naloží hromadu věcí, posádku zahrne decimetry místa ve všech směrech a stále vypadá dobře.

Henry Ford vyráběl začátkem minulého století svá auta ze železa, gumy a dřeva. Jeho následovníci o sto let později se rozhodli, že všechno bude plastové... a že to už nebudou ani skrývat.

ZVENČÍ: KULTURISTA INTELEKTUÁL
Zvenku vypadá na první pohled nádherně, impozantně, dynamicky. Na ten druhý si ale říkáte, že na auto, které bude vozit do práce usedlé manažery v šedých oblecích s proužkovanou kravatou, vyhlíží možná až příliš sportovně.

Náš exemplář zdobila obří sedmnáctipalcová kola obutá v nízkoprofilových pneumatikách

Tedy, málem nezdobila. Někdo se nám je přes noc pokusil ukrást, povolil všechny matice na všech kolech, na ty bezpečnostní (příplatek 1200 korun) už naštěstí nezbyl čas...

Zepředu ho poznáte na první pohled, ze všech pohledů je vyvážený, nikde nic nechybí ani nepřebývá.

Na silnici budí pozdvižení. Časem jich budeme potkávat hodně, stejně jako těch ze stávající generace, prozatím se ale v provozu vyjímá a přitahuje pohledy.

Zaujme dynamikou se dmoucími křivkami. Jak je u moderních fordů zvykem, budou mít tuningové firmyo pár zákazníků méně. Mřížek, nástavců, prolisů, povytažených lemů blatníků, tuningových světel a chromu má mondeo už z výroby víc než dost.

Mřížka chladiče je z plastu, který jsme před lety vyčítali korejským autům. Na přehlídku plastových "cingrlátek" se ale můžeme těšit hlavně po nástupu...

Ještě se sluší dodat, že kromě stěhovavého, ale rozhodně ne krabicovitého kombíku je k mání také verze liftback se splývavou zádí s velkými pátými dveřmi. Pro usedlejší řidiče, kteří se spokojí s omezenou praktičností, je k mání klasický sedan.

ZEVNITŘ: TŘPYTIVÝ MOR
Prvotní okouzlení po nástupu vystřídají rozpaky. Na první pohled a omak je útulný, ale prostorný, hodnotný, ale... umělý. Postříbřený plast se designéři rozhodli fordistům jednou provždy znechutit. Hlavně středový panel nezdobí přeplácané ovládání audiosoustavy a klimatizace. Šedě stříbrný je snad každý čudlík, ať je na volantu, nebo na středovém tunelu.

Tlustý volant padne akorát do ruky, potřeboval by také trochu víc vkusu, knoflíky, kterými je obsypán, se s ním trochu míjejí. Alespoň jsou opravdu funkční a intuitivní na ovládání.

Zvykat si budete na vlnobití přístrojovky, horní hrana se vzdouvá kolem výdechů klimatizace a budíků, aby to nebylo moc oblé, je sem tam nějaká hrana a zářez. Jako celek to ale moc harmonicky nepůsobí.

Pochvalu zaslouží fordovi montéři za řemeslné zpracování . Všechno sedí, lícuje, nevrže.

Jak je na mondeo zvykem, je uvnitř hodně místa ve všech směrech. Není divu, některými mírami atakuje auta o třídu výš. Řidič a spolujezdec sedí v nijak pohodlných sedadlech s krátkým opěradlem a docela plochým sedákem.

Širokánský kufr toho spolyká hodně, vejde se do něj i opravdu rozložitý náklad, při převážení kočárku oceníte širokánské dveře. U stěhovavého kombíku potěší hezky nízká hrana kufru. Řečí čísel: odveze minimálně 554 litrů zavazadel (když pod podlahou nepřekáží rezerva), pokud se zadní opěradla sklopí, odveze až 1745 litrů. Budete-li trvat na plnohodnotné rezervě, odečtěte od obou hodnot 60 litrů.

Nijak slavné to není s výhledem vzad. Tradiční bolest moderních aut ještě "vylepšuje" příplatkové zatmavení zadních oken. Večerní parkování je tak bez parkovacího asistenta hra s ohněm... tedy s majitelem nárazníku auta za vámi.

MOTOR: KLIDNÝ DIETÁŘ
Stočtyřicetikoňový dvoulitrový turbodiesel s kombíkovým mondeem nijak zvlášť necvičí. Spíše se dá nazvat základní volbou pro náročnější řidiče. Má rád ustálenou jízdu, při té se odvděčí tichým a klidným chodem a dietní spotřebou.

Spojka konečně není tak jedovatá, jak bývá u fordů zvykem. Převodovka je laděná tak, že musíte o něco víc řadit, než byste od turbodieselu čekali. Nejnižší spotřeba, na kterou jsme se maximálně plynulou a ekonomickou jízdou dostali, bylo 3,7 litru, kolem pěti se dá s lehkou nohou jezdit normálně. Ve městě a se závodivým řidičem odčerpává každých 100 kilometrů z nádrže kolem sedmi litrů.

JÍZDA: PREMIANT
Uklidnilo se, chce být měkčí, houpavější, pohodlnější. Možná je to v rozporu s tím, jak mondeo vypadá, cílová skupina, kterou jsou maratonští řidiči s obrovským nájezdem kilometrů, to ale ocení. A kdo si chce zazávodit, může si třicet tisíc připlatit za nastavitelnou tuhost podvozku.

Tlačítky za řadicí pákou si pak můžete vybrat ze tří úrovní tvrdosti odpružení. Opravdu mezi nimi cítíte rozdíl, ten sportovní si třeba vůbec nerozumí s dlažebními kostkami. Naopak komfortní je vyžehlí tak, že o nich nevíte.

Je klasicky nedotáčivý, velká kombíková záď v jeho případě nepomáhá tak citelně, jako to bývá u jiných kombíků. Už stavbou karoserie naznačuje, že se bude držet silnice jak přilepený, ale občas se mu prostě chce méně zatáčet - to už ale musíte mít hodně neomalené řidičské způsoby. Ocenění si odnáší za minimální náklony.

Řazení a řízení je na jedničku. Na otáčení volantem je třeba vynaložit dostatek energie abyste si uvědomili, že řídíte skoro 1600kilové auto. Kola se pak na oplátku hezky podělí o dojmy z vozovky. Ve dnešním světě plném přeposilovaných aut patří k tomu nejlepšímu. Šestistupňová skřín převodovky má trochu gumovější dráhy než v minulosti, ale je hezky přesná. Do rozjezdů na dvojku, jak to dělají ostřílení řidiči nafťáků, se jí moc pouštět nechce.

Potěší návyková funkce, která při rozjezdu do kopce nedovolí autu couvnout. Podrží ho zabrzděné, dokud spojka nesepne a auto se nedá do pohybu.

Bez příplatku dostanete praktickou drobnost v podobě bezzátkového přístupu do nádrže. Víčko je integrované do dvířek a hlavně: zabrání vám natankovat špatné palivo (do benziňáku naftu a opačně).

ZÁVĚR: POTLAČENÉ EMOCE
Oblíbený polykač služebních kilometrů odložil svou strohou tvář a rozhodl se zaútočit na emoce.

Na pohled působí mondeo sportovněji, než jaké ve skutečnosti je. Jakoby zmoudřelo, dospělo a uklidnilo se.

Nijak ohromující není cenová politika Fordu. Ke koupi mondea sice láká nízkou startovací cenou pod 600 tisíc (liftback, kombi nelze). Za cokoliv lepšího, co budete chtít, ale připlatíte nemálo. Pokud zatoužíte po lepším motoru, než je benzinová 1,6 (110 koní), připlatíte vždy minimálně 141 tisíc. Nejlevnější naftové mondeo bude mít výkon 125 koní motoru 1,8 a vyjde minimálně na 742 tisíc (sedan). Náš dvoulitr TDCi bude stát alespoň 851 tisíc ve čtyřdveřové verzi, za kombíka se připlácí 35 tisíc.

Nejdivočejší mondeo bude mít pod kapotou přeplňovaný benzinový dvouapůllitr, známý z Focusu ST. 220koňové svezení ale vyjde bez padesáti tisíc skoro na milion.

Za bixenony se připlácí 30 800, za obyčejný tempomat v závislosti na výbavě nic, 12 nebo 17,4 tisíce; za adaptivní 33 nebo 45 tisíc. Za přední vyhřívaná sedadla si naúčtují 10 800, za zadní 8 900. Samozřejmostí je sedm airbagů a smečka hlídacích elektronických psů ABS, ESP & spol. v základní výbavě. Naopak v chudších výbavách si připlatíte i za autorádio.

Ford Mondeo kombi v číslech

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

4830 x 1886 x 1512 x 2850

pohotovostní/celková hmotnost (kg)

1610/2200

objem kufru (l)

554 - 1745

MOTOR

vznětový přeplňovaný čtyřválec common-rail

objem (ccm)

1997

max. výkon (kW/k)

103/140

max. krouticí moment (Nm)

330

max. rychlost (km/h)

205

zrychlení 0-100 km/h (s)

9,8

spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l)

7,6/4,9/5,9

převodovka/pohon

6stupňový manuál/předních kol

pneumatiky (základní)

215/55 R16

Pozn: údaje uváděné automobilkou

 



 

Náhledy fotografií ze složky Ford Mondeo

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář