Druhá generace Octavie je dnes hned po Octavii Tour druhým nejstarším modelem v portfoliu značky Škoda. Až do letošního roku nebylo morální stáří na odbytu znát a i za relativně mírný propad, který v prvním pololetí Octavia zaznamenala, se sluší designérům, konstruktérům i firemnímu marketingu vyslovit poklonu. V pátém roce na trhu nakonec přeci jen přichází designové změny, které ale jsou tvořeny překvapivě malým počtem viditelně nových dílů.
Vedle masky chladiče s 19 svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nově tvarovaného chromovaného rámečku, změnily vzhled přední části vozu i nové přední blatníky. Ty svou horizontální horní plochou výrazně mění vizáž Octavie.
Nové přední světlomety, které mohou být volitelně vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly, jsou podstatně větší a dominantnější. Uvnitř světlometu je podobně jako v případě Superbu integrován název modelové řady. Výrazný prolis, začínající u loga Škoda v chromované liště nad maskou chladiče, pak vede až k čelnímu sklu, odkud volně navazuje středový panel uvnitř automobilu. Samotná kapota se až na masku nezměnila.
Škoda Octavia 2009: Přehled benzinových motorizací | ||||
Motor | 1,4 MPI | 1,6 MPI (A) | 1,4 TSI (DSG) | 1,8 TSI (DSG) |
Zdvihový objem [cm3] | 1390 | 1595 | 1390 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 59/5000 | 75/5600 | 90/5000 | 118/5000-6200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 132/3800 | 148/3800 | 200/1500-4000 | 250/1500-4200 |
Max. rychlost [km/h] | 173 | 190 (184) | 203 (202) | 223 (223) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,2 | 12,3 (14,1) | 9,7 (9,7) | 7,8 (7,8) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,0 | 7,4 (7,9) | 6,6 (6,3) | 7,0 (6,6) |
Smutnou zprávou pro milovníky moderních vznětových motorů je skutečnost, že pro nové motory se vstřikováním common-rail musí i nadále u Škody volit nejvyšší specifikaci RS. Dva slabší motory TDI jsou i nadále dodávány se vstřikováním systému čerpadlo-tryska.
Škoda Octavia 2009: Přehled naftových motorizací | ||
Motor | 1,9 TDI PD (DSG) | 2,0 TDI PD (DSG) |
Zdvihový objem [cm3] | 1896 | 1968 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 77/4000 | 103/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 250/1900 | 320/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 192 (189) | 208 (207) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,8 (12,2) | 9,6 (9,6) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,9 (5,9) | 5,5 (6,0) |
Změny v interiéru a výbavě
V interiéru jsou nové materiály, palubní elektronika i volant.
Přístrojové desce dominuje nový přístrojový panel s bílými stupnicemi.
Otočné ovladače klimatizací Climatic a Climatronic mají nyní elektronickou vazbu a obsahují i spínače vyhřívání předních sedadel.
Pozornost vývojářů se zaměřila také na sedadla. Jejich středová část dostala ve stupních výbavy Classic, Ambiente a Elegance zcela nové provedení, sladěné se zbytkem interiéru. Díly na středové konzole, kryt popelníku a rámeček řadicí páky jsou provedeny ve stejném dekoru jako dekorační lišty ve vnitřních výplních dveří a na přístrojové desce. Octavia Elegance se nabízí standardně s novým dekorem, na přání je nově k dispozici dekor imitující ušlechtilé dřevo.
Ve středovém panelu našly své místo nové audio- a navigační systémy. Základním autorádiem je model Blues s přehrávačem CD a MP3 o velikosti 1 DIN. Dále je připravena 2 DIN audiosoustava Swing s integrovaným CD a MP3. Se špičkovou audiosoustavou Bolero získáte velký dotykový displej. Stejnými funkcemi disponuje navigační systém Amundsen. Dotykovou obrazovkou se může pochlubit i špičkový kombinovaný radionavigační přístroj Columbus s pevným diskem o kapacitě 30 GB.
Novinkou je také handsfree sada GSM III Premium, která dokáže komunikovat s mobilním telefonem bezdrátově prostřednictvím rSAP. Toto moderní technické řešení mimo jiné omezuje elektromagnetické záření při telefonování v interiéru vozu.
Audiosystémy mohou přes vstup aux-in spolupracovat s externími zařízeními. Novinkou je, že lze tyto přístroje, jako jsou iPod nebo USB disky, ovládat přímo prvky autorádií nebo multifunkčního volantu.
Změny v bezpečnostní technice
Dosavadní hlavové opěrky jsou nahrazeny novými, lépe chránícími krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu zezadu. Škoda je označuje zkratkou WOKS (Whiplash Optimierte KopfStützen). Do vozu je integrována řídicí jednotka ABS nejnovější generace. Došlo však ale také ke zrušení dosud standardní položky předepínačů bezpečnostních pásů na zadních sedadlech.
Octavia může mít na přání nový systém signalizace vzdálenosti při parkování s parkovacími senzory páté generace. Systém kromě toho přes dva reproduktory vysílá dva různé varovné tóny podle toho, jestli se zmenšuje vzdálenost vpředu, nebo vzadu. Octavia dostala nový imobilizér, identický s tím, který se montuje do modelu Superb.
Už několik týdnů před faceliftem se v modelech Octavia Combi 4×4, včetně verze Scout, objevila modernější spojka Haldex 4. generace.
.
Náhledy fotografií ze složky Škoda Octavia - facelift