NISSAN PATROL
Jistě se dá jet i do divadla, na obchodní schůzku či na nákupy. Ti, kteří si z velkých off-roadů vyberou právě Patrol GR, mají ale o využití auta i jiné představy. Takže: jak se jezdí s jedním z největších offroadů na trhu, nyní těsně před faceliftem?
Vnější rozměry a až schválně na odiv stavěná robustnost- tím se liší Patrol od konkurence. Více než pětimetrová délka masivní oko v zadním nárazníku a majestátní kryt motoru jsou neklamným znakem přítomnosti těžké váhy. Design sice za těch několik let od představení poslední verze poněkud zestárl, příznivci značky ale vědí, že přidaná hodnota vozu této kategorie má jiné priority. Patrol je tedy stále typický mohutnými rozšířenými blatníky, nízkým čelním sklem s malými stěrači nebo třeba asymetricky dělenými zadními dveřmi s tradičním náhradním kolem.
Pro až sedmičlennou posádku je zde lehký nadbytek prostoru a stále velmi solidní komfort. Zatímco přední sedadla jsou všestranně nastavitelná a prostřední řada má také přiměřeně místa, na zadních sedačkách s extrémně vysokými opěrkami se pohodlně usadí jen menší lidé - a tím nemyslím jen děti. Interiér odpovídá druhé polovině devadesátých let: vše je dostatečně přehledné, jen ovládání automatické klimatizace je trochu utopeno v palubní Poměrně malý přístrojový panel je velmi dobře čitelný.Středový tunel, ukrývající v testovaném voze volič automatické převodovky, obsahuje dostatek odkládacích prostor a všichni kromě cestujícího uprostřed druhé řady sedadel mají také k dispozici masivní rohová madla. Celkový dojem robustnosti podtrhují masivní dveře zavazadlového prostoru, který přes svou relativně velkou výšku podlahy umožňuje v pětimístném uspořádání přepravu odpovídajícího množství zavazadel. Čtyři airbagy jsou samozřejmostí...
Srdcem Patrola je moderní řadový čtyřválcový turbodiesel, který poskytuje
maximální výkon 116 kW při 3600 ot/min. Daleko důležitějším údajem pro
protažení těžkého vozu terénem je maximální točivý moment 354 Nm při 2000
otáčkách. Díky uložení motoru na modifikovaných silentblocích vzadu
a kapalinových tlumičích vpředu jsou vibrace i při volnoběžných
otáčkách jen mírné. Hlučněji se motor projevuje pouze ve vyšších rychlostech,
ale ani tehdy není hladina hluku v kabině nepříjemná. Pouze čtyřstupňová
automatická převodovka působí jako anachronismus, v praxi jsme byli ale
spíš příjemně překvapeni pouze devítilitrovou průměrnou spotřebou. Slabinou
jsou nejvyšší rychlosti, na čtvrtý stupeň jede vůz v maximálních otáčkách
jen asi
Na silnici si, pokud odmyslíme jen o trochu pomalejší rozjezdy, počíná Patrol suverénně. V zatáčkách se dlouho vůbec nenaklání a tendenci k přetáčivému smyku jsme museli vyvolávat jen skutečně brutálním zacházením s plynovým pedálem. Drobné výmoly pro vůz se dvěma tuhými nápravami neexistují, naopak zpomalovací prahy si posádka vychutná do dna, či spíše do stropu... I přes značné rozměry jsme neměli významnější problémy s parkováním ani v centru města, slušný výhled a odhad v kombinaci s velkými zpětnými zrcátky nahradily i parkovací asistent.
Komfort Patrola spočívá v tom, že pro posádku zajišťuje nerozeznatelnost terénu od asfaltu. Mohutnost a dokonalé odpružení udělá z polní cesty průměrnou okresní silnici, což zvyšuje odvahu řidiče k dalším kouskům. K využití je sedmdesáticentimetrová brodivost, vypínatelný stabilizátor zadní nápravy, připojitelný pohon předních kol, redukční převodovka a uzamykatelný diferenciál zadní nápravy. Kombinací těchto lahůdek lze překonat vše, co dovolí relativně malý přechodový úhel a pohříchu i zadní nájezdový úhel. V zájmu zachování celistvosti vozu jsme extrémní manévry nezkoušeli do krajnosti, Patrolu však přiznáváme nezměrnou statečnost, zvláště v hlubokém sněhu.
Nezdolatelný a komfortní offroad, se kterým se není třeba bát do jakéhokoli terénu - to je Nissan Patrol GR. Právě kombinace pohodlí a až extrémní výdrže je hlavní devizou vozu, který se bude nepochybně dobře prodávat i po současném faceliftu.
Můj nejoblíbenější offroad . Co říkáte ? Mám i na těchto stránkách fotky koukněte na ně .
Náhledy fotografií ze složky Nissan Patrol